bulrika

Tisdag

Kategori:

 
Idag har det vart en lång dag, men allt har gått super på jobbet :) - som vanligt!
Slutade 15, så gick jag hem så låg jag o solade i ca 1h, somnade till lite sen, sen gjorde jag maten + efterätt :)
Bild 1 ska föreställa efterätt
Bild 2 ska föreställa Mig, när jag går ut o solar
Bild 3 ska föreställa huvudrätten, väldigt nyttigt :)
Nu kommer recepten!
 
Efterätten - Kokoshallon
 
ca 30 st
 
6 dl kokos
2 ägg
2 dl strösocker
 
Granerar med - 1/2 dl hallonsylt - Ugn: 180 grader
 
Gör såhär:
 
1. Blanda kokos, ägg och socker väl i en skål. Rulla till små bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
 
2. Lägg lite sylt på varje kaka. Grädda i 10-12 minuter. Låt svalna innan de lossar från plåten.
 
 
Huvudrätt - Ångkokta grönsaker med varmrökt lax och pepparrotsdip
 
Ingredienser
 
1 ask sockerärtor
1 knippe morötter, skrapade och klyftade
1 knippe grön sparris, delade på mitten
1 knippe rädisor, halverade
smör
vatten
salt
0,25 st pepparrot, skalad och fin riven
1 burk crème fraiche
0,5 st citron, saft och cest
varmrökt lax
 
Gör såhär:
 
1. Fyll botten av en stor kastrull med vatten
 
2. Sätt i ett durkslag, fyll det med grönsaker, salta och ångkoka dem under lock i någraa minuter. De ska fortfarande vara krispiga.
 
3. Blanda crème fraiche med riven pepparrot och smaksätt med salt, citronsaft och cest. Lägg upp grönsakerna på ett fat, bryt den varmrökta laxen i bitar och fördela den över grönsakerna.
 
4. klicka ut pepparrotsdioen och servera.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: